Dungeon Poker

Yllä Maahiskeksijä ja hänen rakas Goleminsa

Nyt on aika esitellä toinen hahmomme kehitysblogissa, Jeren (ja meidän kaikkien) suosikki – Maahiskeksijä!

Maahiskeksijän kehitys alkoi siitä ideasta, että olisi yksi hahmo, jolla olisi jatkuvasti pelissä mukanaan pieni apuri. Fantasiakirjallisuudessa ja peleissä erilaisia eläinkumppaneita, sekä muita eläviä kätyreitä on paljon. Saimme kuitenkin ajatuksen hahmosta, joka olisi omin pikku kätösin rakentanut apurinsa. Idea jalostui kekseliääksi Maahiskeksijäksi, jolla on aina pieni itse rakennettu apuri mukanaan. Tämä apuri on ”Golem”, joka pelaa yhdellä piilotetulla kortilla Maahiskeksijän vierellä.

Olimme tietoisia, että jatkuva ylimääräisen ”yhden kortin käden” tuoma etu oli potentiaalisesti voimallinen. Tästä syystä halusimme, että pelaaja ei saa tietää, mikä kortti hänen apurillaan on. Kuitenkin loppujen lopuksi pokeri on peli, jossa tieto ja bluffaus on valttia – ja vaatii rohkeutta bluffata, tai saada toinen kiinni bluffista, jos et tarkkaan tiedä millä korteilla itse pelaat.

Tämä oli siis Maahiskeksijän ydinmekaniikka ja se on pysynyt muuttumattomana hahmon ensiesittelystä alkaen. Seuraavaksi meidän piti keksiä hahmolle aktivoitava kyky, sillä olemme vahvasti sitä mieltä, että jokaisella hahmolla on oltava ainakin yksi aktivoitava kyky. Se lisää peliin strategista syvyyttä.

Aluksi kehitimme hahmolle hyvin yksinkertaisen kyvyn, joka sopi teemaan: ”Väsäily”, joka lisäsi ylimääräisen kortin Golemille, edelleen pitäen nämä kortit piilossa pelaajalta. Alun perin Maahiskeksijällä oli neljä ja jossain vaiheessa jopa viisi Sielukiveä.

Niihin aikoihin, kun Maahiskeksijä esiteltiin mukaan peleihin, pelin säännöissä ei ollut vielä rajoitteita erikoiskyvyn käytölle yhden toiminnan aikana. Kun kehityksessä pelin sääntöihin sitten tuotiin rajoite, että yhdellä toimintavuorolla saa käyttää vain yhden erikoistoiminnon, muuttui Maahiskeksijän mekaniikka hieman ja se rupesi jopa vaikuttamaan hieman heikolta. Nythän monet pelaajat olivat pelanneet maahiskeksijää siten, että tärkeässä jaossa pumpattiin Golemille useammalla Sielukivellä useita kortteja. Tällä tavoin pyrittiin murskaamaan vastustaja puhtaalla matemaattisella todennäköisyydellä. Nyt se ei enää ollut mahdollista ja toisaalta, suuri pimeiden korttien määrä oli toimiva, mutta hieman ”tylsä” ja liian satunnainen kyky.

Mielestämme oli tarinallisesti perustelua, että kun Maahiskeksijä Väsäilee Golemiaan paremmaksi, hän saa siitä samalla tietoa. Näin aktivoitava kyky muotoutuikin pikkuhiljaa nykymuotoonsa, missä yhden Sielukiven uhraamalla Golem saa yhden kortin lisää ja samalla Maahiskeksijä saa katsoa Golemin kortit. Koska Maahiskeksijällä on jatkuvasti apunaan pientä matemaattista etua tarjoava passiivinen kyky (Golem), aloittaa Maahiskeksijä pelin vain kolmella Sielukivellä. Näin Maahiskeksijä hiljalleen vuosien aikana muotoutui juuri oikeanlaiseksi, sekä pelimekaniikoiltaan, että teemaltaan.

Maahiskeksijällä on siis kaksi kykyä ja kolme Sielukiveä. Ensimmäinen kyky on passiivinen ja aina päällä, siis Golem. Golem pelaa yhdellä kortilla, joka sille jaetaan aina jaon alussa. Golem pelaa Maahiskeksijän kultapinolla ja myös luovuttaa, kun Maahiskeksijä luovuttaa.  Golem on kuolematon – se palaa aina uudelleen seuraavassa jaossa, vaikka se olisi kukistettu.

Toinen kyky on aktivoitava kyky Väsäily (Tinkery). Tällä kyvyllä uhraat yhden Sielukiven ja vedät Golemille lisäkortin ja nyt saat myös katsoa Golemin kortit – sekä uuden, että aiemmin piilossa olleen. Huomaa, että jos saat uuden toimintavuoron, voit vetää Golemille enemmänkin kortteja – mutta harkitse tarkoin, sillä Maahiskeksijän Sielukivet ovat harvassa!

Sympaattinen Maahiskeksijä on valloittanut Dungeon Pokerin pelaajien sydämet ollen pelimekaniikaltaan hyvin erilainen kuin muut hahmot, mutta kuitenkin tasapainoinen ja hauska pelattava.  Lähde valloittamaan Dungeon Poker turnaus kekseliään Maahiskeksijän ja hänen ”vaatimattoman” pikku apurinsa kanssa!

Yllä Maahiskeksijän hahmokortti